2012. január 7., szombat

A realizmus ----ÖSSZEFOGLALÓ VÁZLAT

1. Mi a realizmus filozófiai háttere?

-a realizmus filozófiai háttere a pozitivizmus

2. Mi a pozitivizmus lényege?

-pozitívum (ebben az összefüggésben jelentése) = tény
-a racionalista filozófia folytatói> először a tényeket kell feltárni, adatokat gyűjteni, és csak utána lehet levonni a következtetéseket = a tényfeltárás tudománya
- elméleti háttere: Darwin (A fajok eredete), Comte, Taine (pozitivista történettudomány: az események leírására helyezik a hangsúlyt, a tömegesen feltárt tények és adtatok magyarázatát szükségtelennek tartja).

3. Hogyan kapcsolható a realizmus a pozitivizmushoz?

-a realista író is objektivitásra törekszik, a valóság tényeit akarja feltárni
- a valóság tényeihez való ragaszkodás és a valóság kritikus szemlélete jellemzi  kritikai realizmus

4. Mi a különbség a romantika és a realizmus között?

-a romantika szót először az angol irodalom használta, vadregényes jelentésben

-filozófiai háttere az irracionalizmus (Nietzsche, Schopenhauer, Kierkegaarde)
-idealista szemléletmód jellemzi
-az alkotó egyéni látásmódján van a hangsúly
-a romantikus író mindig a valóság elől menekül, szerintük a világ misztérium (titok, csoda)
-a lírában jelentősen újít; jellemző műfajok az átmeneti, ill.kevert műfajok: ballada, verses regény, drámai költemény
-a költői dikció a metaforikus versbeszéd felé billen
-a romantikus elbeszélő szubjektív, direkt módon jellemzi a szereplőket
-a romantikus hős nagyformátumú, negatív v. pozitív módon kiemelkedik környezetéből
-a rom. író szereti kiemelni a hősök egyetlen tulajdonságát, szeret szembeállítani negatív és pozitív hősöket

-a realizmus:
-filozófiai háttere a pozitivizmus, a racionalizmus
-a valósághoz ragaszkodó szemléletmód jellemzi-valósághű ábrázolásra törekszik
-a realista író tudatosan fordul a valóság felé, idealizálás nélkül kívánja azt bemutatni,a tények feltárására helyezi a hangsúlyt
-rácáfol a romantikus ideálokra, illúzióvesztés jellemzi
-a prózában hoz újat: a vezető műfaj a regény és a novella
-a realista elbeszélő objektivitásra törekszik, háttérbe vonul, indirekt módon ábrázolja a hősöket
-a hős nem különleges, hanem tipikus (a tipikus és az egyéni egyensúlyban vannak benne)
-a hősök jelleme bonyolult, negatív és pozitív vonásokkal is rendelkező, összetett jellemű hősök

5. Melyek a realista regény előzményei?

-a polgári regény a XVII. sz-ban született meg
-az elsők egyike Cervantes: Don Quijote  pikareszk (utaztató regény, kalandok sorozata, az epizódok felcserélhetők, nincs jellemfejlődés)

- a XVIII. sz. felvilágosodás:
-klasszicista regény:
-tézisregény: Candide
-társadalomszatíra: Gulliver
-robinzonád: Robinson Crusoe
 még továbbra sincs jellemfejlődés
-szentimentális regény:
-énregény, naplóregény, levélregény: Werther (anti- fejlődésregény)
-megszületik a fejlődésregény  bildungsroman, nevelődésregény
-Goethe: Wilhelm Meister
-a hős már külső és belső utat jár be

  -romantika:
-romantikus történelmi regény; Walter Scott: Ivanhoe
-lélektani regénydoppelgänger (ún. ellenjátékos/ másik-én hősök: Hoffmann: Scudery kisasszony
-különleges események, váratlan fordulatok, különleges hősök, ellenpontozás, fekete-fehér jellemek szembeállítása

    - a XIX. sz. 30-as évei: a realista regény megszületése
-új cselekményszerkesztés, elbeszélői magatartás, jellemábrázolás

6. A realista regény témája.

-témája az egyén és a társadalom viszonya
-milyen esélyei vannak az egyénnek az érvényesülésre/karrierre a kialakult társadalomban?
-a polgári társadalomban mindenkinek a tehetsége szerint kellene érvényesülnie, de a társ. erre rácáfol
-a karrierhez pénz/összeköttetés kell, a pénz újrateremti a társadalmi különbségeket
-a szabadság, egyenlőség, testvériség eszméiből csak a szabadság valósult meg jogi színtéren
-hátterében az ún.miliő-elmélet áll: az ember személyiségét alapvetően a környezet, a neveltetés határozza meg, amelynek hatása alól nem vonhatja ki magát
-miliő = környezet; Taine elmélete
-társadalmi tablót készít, a társadalmi környezetre és jelenségre koncentrál, nem az egyénre




7. A realista regény elbeszélője.

-háttérbe vonul, csak tényeket közöl, megpróbál objektív maradni
-„mindenható és mindent tudó” elbeszélő  mindenütt jelen van, a hős külső-belső életében
-indirekt módon ábrázol: a hősöket szavaikon, tetteiken keresztül mutatja be
-ő beszélteti a hősöket

8. A realista jellemábrázolás.

-a hősöknek először a külsejét látjuk, esetleg halljuk rövid előtörténetüket, majd szavaikon/tetteiken keresztül fokozatosan kibontakozik jellemük (van jellemfejlődés)
-gyakran főszereplő az ún. antihős (nem hős morális értelemben)
-nem különleges, hanem tipikus ,a tipikus és az egyéni vonások egyensúlyban vannak benne
-hús-vér figurák, pozitív és negatív tulajdonságaik egyaránt vannak

9. A realista regény típusai, jellemző művek.

-karrierregény:
-Balzac: Goriot apó
-Thackeray: A hiúság vására
-Stendhal: Vörös és fekete
-analitikus (lélektani) regény:
-Tolsztoj: Anna Karenina
-Stendhal: Vörös és fekete
-Dosztojevszkij. Bűn és bűnhődés
-nőregény (a nők szerepe erősödik az irodalomban):
-Flaubert: Bovaryné
-Tolsztoj: Anna Karenina
-Hardy: Egy tiszta nő
-regényeposz:
-Tolsztoj: Háború és béke

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése